Program de sărbatori ✨24-28 Decembrie◦INCHIS ❖ 31 Decembrie-4 Ianuarie◦INCHIS✨ Comenzile plasate in această perioadă vor fi procesate in următoarea zi lucrătoare.

Cum comunică între ele ABS, ESP, ASR și TCS: rețeaua invizibilă de siguranță

Sisteme de siguranță ale automobilului

Sistemele moderne de siguranță activă au schimbat modul în care gestionăm situațiile de pe șosea. ABS, ESP, ASR și TCS lucrează împreună pentru a preveni accidentele și pentru a spori controlul mașinii, făcând diferența între o frânare controlată și o situație periculoasă. Mulți șoferi văd uneori simboluri aprinse în bord și nu știu exact cum interacționează aceste sisteme. În acest ghid, vei vedea pas cu pas cum colaborează aceste module electronice ca să te ajute la fiecare drum.

Ce face ABS, ESP, ASR și TCS și cum acționează fiecare?

Sistemele ABS, ESP, ASR și TCS ale unui automobil

ABS – Anti-lock Braking System

ABS împiedică blocarea roților la frânare puternică. Dacă roțile s-ar bloca, mașina ar aluneca și nu ai mai putea să o direcționezi.

Cum acționează:

  • fiecare roată are un senzor de viteză;

  • calculatorul vede când o roată tinde să se blocheze la frânare;

  • reduce pentru o fracțiune de secundă presiunea în frâna acelei roți, apoi o reaplică;

  • tu simți în pedală o vibrație rapidă, ca niște pulsații.

Rezultat: mașina frânează puternic, dar roțile continuă să se învârtă suficient cât să poți vira și să ocolești obstacolul.

Descoperă 10 verificări esențiale ale mașinii înainte de venirea iernii!  

ESP – Electronic Stability Program (sau ESC)

ESP te ajută să nu pierzi controlul mașinii în viraje sau manevre bruște. Corectează derapajul, fie că mașina tinde să fugă cu spatele (supravirare), fie să iasă pe față din viraj (subvirare).

Cum acționează: 

  • citește informații de la mai mulți senzori: unghi volan, viteză roți, accelerație laterală, unghi de rotație al caroseriei.

  • calculatorul compară: unde vrei tu să mergi (cum ții volanul) vs. ce face efectiv mașina.

  • dacă vede că începe derapajul, frânează separat una sau mai multe roți și poate reduce puterea motorului.

Într-un viraj luat prea tare pe carosabil ud, mașina tinde să fugă cu spatele. ESP poate frâna automat o roată și reduce gazul ca să te readucă pe traiectorie.

ASR – Anti Slip Regulation  

ASR previne patinarea roților la accelerare, în special pe carosabil alunecos (zăpadă, gheață, ploaie). Te ajută să pleci de pe loc fără să învârți roțile în gol.

Cum acționează:

  • folosește aceiași senzori de viteză ai roților ca ABS;

  • dacă o roată motoare se învârte mult mai repede decât celelalte, calculatorul vede că patinează;

  • reduce cuplul motor (taie din putere, scade accelerația electronică) și/sau frânează roata care patinează.

Rezultat: tracțiune mai bună la plecare și la accelerare, mai puțin derapaj al punții motoare.

TCS – Traction Control System

TCS este practic sistemul de control al tracțiunii. În multe mașini, TCS și ASR sunt același lucru, doar denumirea diferă. Scopul este același: să nu lase roțile să patineze excesiv când accelerezi.

Cum acționează:

  • monitorizează viteza roților; 

  • când detectează patinare, reduce temporar puterea motorului și poate acționa frânele pe roata care fuge;

  • poți simți uneori că mașina „nu te lasă” să accelerezi brusc pe ud sau zăpadă, de fapt TCS te protejează.

Cum comunică ABS, ESP, ASR și TCS între ele: fluxul de date și colaborarea 

Flux de date și comunicare între sistemele de siguranță ale unui automobil

ABS, ESP, ASR și TCS nu sunt patru „cutii separate”, ci fac parte din același creier electronic al mașinii, care folosește aceiași senzori și aceeași instalație de frânare. Diferența dintre ele este mai mult de software și de strategie, nu de hardware complet diferit.

De obicei, există o unitate principală de control, numită generic calculatorul ESP sau ESC (Electronic Stability Control). În aceeași carcasă sunt, de regulă:

  • calculatorul ESP;

  • calculatorul ABS;

  • calculatorul ASR/TCS;

  • blocul hidraulic cu supape și pompa de frână.

Toate comunică între ele și cu restul mașinii prin magistrala CAN, adică o „rețea de date” comună pe care circulă informațiile: viteza roților, unghiul volanului, poziția pedalei de frână, poziția pedalei de accelerație, turația motorului, semnalele de la senzori de accelerație și de unghi de girație.

Practic, nu există „cabluri directe” între ABS și ESP, ci toate modulele trimit și primesc date prin această rețea internă a mașinii. De exemplu, dacă un senzor de turație roată transmite informații greșite, întregul ansamblu electronic își reduce funcționalitatea. Dacă observi martori de bord neobișnuiți sau simptome ale unei pedale de frână moi, consultă explicațiile utile privind motivele pentru care pedala de frână se duce până la podea.

Ce date se colectează și cine le folosește?

Senzorii principali din „gașca” asta sunt:

  • senzori de viteză la fiecare roată;

  • senzor de unghi al volanului;

  • senzor de girație al caroseriei (yaw rate);

  • senzor de accelerație laterală;

  • senzor de presiune în circuitul de frânare;

  • informații de la motor, turație și cuplu;

  • poziția pedalei de accelerație.

Cum le folosesc:

  • ABS: se uită mai ales la viteza fiecărei roți și la presiunea de frânare, decide când o roată tinde să se blocheze și comandă supapele din blocul hidraulic să reducă sau să crească presiunea pe acea roată.

  • ASR/TCS: folosesc viteza roților motoare plus informații de la motor și pedală. Dacă roata motoare se învârte mult mai repede decât celelalte, sistemul „vede” patinarea, trimite comenzi către motor să reducă cuplul și, la nevoie, folosește același bloc ABS pentru a frâna roata care patinează.  

  • ESP: colectează tot ce știu ceilalți plus datele de la senzorul de girație și de accelerație laterală. Calculează unde ar trebui să fie mașina după cum ții volanul și unde este ea de fapt și decide ce roată frânează și cât reduce din putere.

Toate aceste decizii se iau în milisecunde, în același calculator, care rulează mai multe „algoritmi” în paralel.  

Exemplu concret de colaborare: presupune că ai o situație reală: intri într-o curbă pe carosabil umed, una dintre roți pierde aderența, iar tu apeși pedala de frână. Senzorii detectează anomalia, trimit date către ECU, care solicită fiecărui sistem să intervină rapid pentru a menține siguranța traiectoriei.

Avantajele rețelei interne de siguranță

  • Intervențiile precise și rapide îți oferă un plus de control, chiar dacă uneori nu sesizezi clar activarea acestor sisteme.
  • Rețeaua electronică optimizează aderența în funcție de condițiile de trafic și carosabil: ploaie, noroi, gheață sau asfalt uscat.
  • Dacă te lovești de o situație deosebită, cum ar fi ieșirea dintr-un nămeț, se recomandă să dezactivezi temporar ASR sau TCS. Consultă martorii de la bord și explicarea simbolurilor!

Întreținerea corectă și detecția problemelor

  • Folosește numai lichid de frână recomandat pentru ABS DOT 4. Verifică periodic nivelul și integritatea. Un nivel scăzut poate duce la pierderea eficienței întregului sistem de siguranță, mai ales la frânări intense. 
  • Mergi la un atelier specializat pentru verificări periodice. Diagnoza computerizată identifică prompt erorile sau defecțiunile ce pot afecta simultan ABS, ESP și TCS.
  • Acordă atenție stării pneurilor și componentelor sistemului ABS. Un inel de impuls spart, exemplu AIC 54195, poate declanșa mai mulți martori de avertizare.

Întreținerea mașinii trebuie să includă verificarea periodică a frânelor, monitorizarea oricăror semnale neobișnuite și consultarea rapidă a unui specialist dacă întâmpini probleme. Aplică aceste recomandări și scrie-ne opinii sau întrebări despre funcționarea acestor sisteme electronice; experiența ta îi poate sprijini și pe alți șoferi să circule mai în siguranță.

Comentarii (0)

Acest articol nu are nici un comentariu. Fii primul care lasa un comentariu!

Lasa un comentariu

Meniu
Whatsapp
Contactează-ne